609 320 122 czarek@gd.home.pl

Rzeźba „Macierzyństwo”

Na terenie dawnego sanatorium dla dzieci w Zaskoczynie usytuowana jest rzeźba  „Macierzyństwo”, autorstwa Josefa Thoraka, znanego jako „nadworne dłuto Adolfa Hitlera”. Historia „Macierzyństwa” jest pełna tajemnic. Do Zaskoczyna miał ją sprowadzić jeden z bogatych Niemców żyjących w okolicy. Niedługo potem skończyła się wojna, naziści opuścili Polskę, zostawiając rzeźbę. Dzieło przez dekady zdobiło obecny budynek Domu Pomocy Społecznej, kiedy pełnił on jeszcze funkcje sanatorium, przychodni i szpitala. Dopiero w 2008 roku przypadkiem odkryto, że jej autorem jest słynny, choć okryty niesławą, nadworny rzeźbiarz Hitlera. „Macierzyństwo” ostatni raz oficjalnie było odnotowane na wystawie w 1940 roku w Monachium.

Josef Thorak urodził się w lutym 1889 r. w austriackim Salzburgu. Jego pierwszym nauczycielem był własny ojciec, z zawodu mistrz garncarski. Wczesne prace Thoraka utrzymane były w manierze neoklasycystycznej, z widocznymi wpływami ekspresjonizmu. Dynamiczne postacie nadludzi szybko znalazły uznanie w kręgach narodowych socjalistów, w tym samego Hitlera. To właśnie naziści stworzyli artyście idealne warunki do pracy. Dali mu potężną pracownię i pełen portfel zamówień. W ten sposób Thorak, obok Arno Brekera, stał się oficjalnym rzeźbiarzem III Rzeszy, a jego dzieła ozdabiały najważniejsze projekty Alberta Speera, m.in. niemiecki pawilon na wystawie światowej w Paryżu w 1937r., Kancelarię Rzeszy, monumentalny wyjazd na autostradę i stadion olimpijski. Thorak zmarł w 1952 roku